söndag 9 februari 2014

Koalan i Norrland!

Hej allihopa!

Den här veckan har jag hälsat på hos klass 2 på Ålidhemsskolan. Ålidhemsskolan ligger i den norrländska staden Umeå. Umeå ligger i landskapet Västerbotten och det är en kustnära stad som brukar kallas för björkarnas stad. (Det finns jättemånga björkar här.) På Ålidhemsskolan går det ca 250 elever i åldrarna 6 år och upp till 15 år.
I tisdags förmiddag när barnen kom in i klassrummet efter förmiddagsrasten satt jag i deras fantastiska dinosaurievärld och väntade på dom. Gissa om barnen blev förvånade över att hitta mig där?!



En av dagarna fick jag prova på att åka skrana tillsammans med barnen i deras pulkabacke – det var både roligt och läskigt på samma gång! (Det killade massor i magen när vi åkte.)



  
En rast hjälpte jag några tjejer i klassen att bygga en koja i skogen, det var skoj! Jag passade även på att smaka på granbarr. Det smakade okej, men jag tycker att eukalyptusblad är godare!



Förutom alla barnen i klassen lärde jag känna en kiwifågel som heter Kiwi. Vi lekte med varandra när det var lektioner. Kiwi är jättesnäll och han kom till klassen förra året när de gick i ettan. En dag fanns det ett mystiskt ägg i klassrummet som barnen hjälptes åt att ruva på en tid. Plötsligt en morgon började ägget att kläckas och ut kom Kiwi! Efter det har han fått följa med barnen hem under en vecka var, och Ida (som Kiwi hälsade på hos den här veckan) var så snäll att hon tog med sig honom till skolan på dagarna så att vi kunde leka. Vi har haft jätteroligt.



I dag hade barnen och jag kramkalas eftersom det är dags för mig att resa vidare till nästa skola.

Kramiz till er alla från
Cool-Koala


Ps. Klassens fröken Susanne har hjälpt mig med att skriva brevet och lägga in korten. Ds.

Ladda ner Google Earth och följ Koalans resa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...